Kära läsare,
 
Idag har jag provat på ett väldigt kinesiskt tilltugg, nämligen sockerrör. De säljs i vart och vartannat gathörn, och ibland är det någon som köper och tar med sig till skolan. Idag låg det några i lärarrummet och jag passade på att prova, för jag har inte gjort det förut.
 
 
Såhär ser det ut, och när en köper dem är de mycket längre, upp emot två meter. Botten är inte skalad, men överdelen är skalad (av mig). Sen är det bara att ta en rejäl tugga, tugga tills allt vatten är borta och sedan spotta ut det torra "köttet" som är kvar. Det är alltså ganska omständigt, med bitande och spottande; dessutom var min ganska vattning, så det rann sockervatten överallt. Tror inte jag kommer att äta det igen, det var inte tillräckligt gott för att vara värt bökigheten.
 
Förutom att prova nya snacks har dagen varit ganska mycket som vanligt. Eftersom min pojkvän kommer i övermorgon är det såklart det jag tänker mest på nu, men det har också fått mig att börja tänka på att jag kommer att lämna Yangshuo om två månader. Jag har gjort mer än hälften nu, och det känns märkligt. Det här är liksom första gången jag verkligen byggt ett "liv" på ett annat ställe än hemma. Så det är konstigt att tänka på att det ska ta slut och att allt kommer att gå tillbaka till som det var innan. Alla vänner åtevänder till sina länder/liv och ingen hemma i Sverige förstår internskämt eller kinesisk slang. Jag ska nog sluta tänka på det nu, känner mig bara konstig i huvudet av det. Jag vet ju att jag vill tillbaka till Sverige sen, men detta har varit a hell of a ride, och än är det inte över!
 

Kommentera

Publiceras ej