Kära läsare,
 
Igår var vi några från Omedia som var och såg en häftig utomhusshow som finns här i Yangshuo. Kvällstid kan en betala från 200 kuai och se ca 500-600 dansare, sångare och statister framföra olika musikstycken, danser osv på en scen mestadels bestående av vatten, båtar och broar, eftersom det hela utspelar sig på Li-floden. Det är svårt att beskriva.
 
 
Det hela började med att en kvinna som sjöng (klassisk kinesisk sång) och gled runt på en risbåt i vattnet. Sedan gick alla statister in med facklor och sjöng något körstycke. Då och då lystes bergen i bakgrunden upp, det var verkligen en vacker plats vi var på, och mina bilder gör det inte rättvisa!
 
 
Spektaklet pågick i ung 1,5 timme och innehöll allt från sjungande barn, fackeltåg och kvinna dansandes på en månskära till 300 pers i kläder med blinkande lampor. Verkligen häftigt att se, men svårt att följa med i storyn eftersom det inte bara sjöngs på kinesiska, det var dessutom på Yangshuo-dialekt...
 
 
En sak som jag, och alla andra västerlänningar som var där, regagerade på var att majoriteten av kineserna i publiken pratade under hela föreställningar. Jag menar pratar som i att vi vanlig samtalston konversera och ditt och datt. Jag fick liksom ingen ro att njuta av föreställningen som i sig var vacker, lugn och tämligen storsalgen.
 
Nu ska jag snart på Social Night, ett volontärpass, sedans ska jag och Katie på massage innan vi går ut för ett sista pubquizz på Demobar. Både Katie och Alex som varit mina klasskamrater rätt länge nu, lämnar Yangshuo imorgon... Alltid tråkigt att ta farväl av vänner.
 
 

Kommentera

Publiceras ej