Kära läsare,
 
De senaste dagarna har Yangshuo varit stekhett! Fuktigt och dant är det fortfarande, och det känns lite olustigt att klaga på vädret igen, men det är verkligen antingen för varmt eller för kallt här. Och alltid denn fukt, svettas nog flera liter om dagen. Smarta som vi är kom vi dock på en lösning på detta! Vi cyklar till Yulong-floden och badar!
 
Sagt och gjort, 18:30, ca 15 minuter efter beräknad tid bar det av på cykel. Det var jag, Chenlu, Marie, Astrid och Neil som cyklade iväg. För att komma dit vi skulle (Chenlu ledde vägen) så var vi tvungna att cykla på små grusvägar mellan fälten på landet. Jag kan lugna er alla med att gödsel i solnedgången luktar precis likadant här som i Östergötland. Väl framme ställer vi våra cyklar och tittar ut över vattnet. Floden är liksom delad i två av någon form av halvtaskig dam-konstruktion. På ena sidan ser det lugnt ut och på andra sidan ser det strömt ut, med både vattenvirvlar och gäss på "vågorna". För att testa vattnet tog vi av oss skorna och gick ut på "dammen". Trots att vattnet bara nådde anklarna kände vi hur det drog iväg med oss om vi inte höll emot. Nedan ser ni Marie, Chenlu och Neil som utforskar badmöjligheterna.
 
 
Efter att ha fotat en del (mest Astrid som fotade oss andra görandes konstiga saker) så bestämde vi oss för att vi var tvungna att bada i alla fall. Vi hade ju tagit oss hit. Så vi kliver i vattnet, Neil först, och han märker att det finns trappsteg att stå på. Allt blev genast lättare nu. Jag kunde till och med stå på den riktiga sandbottnen. Dock var jag rätt så rädd innan jag visste om detta, för varje trappsteg nedåt var olika höga, så sträckte ner foten och hoppades på det bästa. Vattnet var ju inte direkt klart, så det gick inte att se botten. Men med mina fötter kände jag att den var full av långa trassliga sjögräs, inte så mysigt.
 
Vårt mål var att börja lära Astrid simma. Som de flesta kineser jag träffat kan hon inte det, trots att hon är vuxen. Simkunnighet är ovanligt här, säger jag att jag kan simma brukar folk bli imponerade. Såklart var hon lite rädd i början, och eftersom det var första gången (3:e gången i vatten högre än knäna enl henne själv) så blev det inga riktiga simtag än. Vi började med att öva på att flyta medan jag höll henne under ryggen, sedan lite bröstsim med en hand under magen för att stötta upp och få lite flytkraft. Vi lärde henne också den viktigaste regeln av alla: Håll munnen stängd och svälj inte vatten. Trots att hon blev lite rädd ibland tror jag att hon nu bestämt sig för att lära sig simma på riktigt. Superbra tycker jag!
 
 
 
Efter ett svalkande (och något stinkande dopp, vattenkvalitén var nog inte den bästa) bar det av till middag med tjejerna. Neli lämnade oss för att spela poker. Väl på rummet igen kändes en dusch riktigt skön, nu luktar jag gott igen.
 

Kommentera

Publiceras ej