Kära läsare,
 
Idag har jag varit på äventyr på den kinesiska landsbyggden. En av lärarna på skolan, Zhuge, bor i en by i närheten av Yangshuo. I den byn har de varje år en promenadtävling som vi nu fått tillåtelse att delta i. Det var verkligen en promenadtävling, springa var inte tillåtet. Jag vann inte, som väntat kanske, men fick mig en fin halvtimmespromenad i det vackra landskapet. Som tur var var vädret också jättefint och soligt.
 
Efter promenaden så gick vi upp på en närbeliggande bergstopp "Five finger mountanin" som ligger jättefint till. Lite lägre än TV-tower, och med helt annan utsikt.
 
 
Floden som slingrar genom landskapet är Li-floden (som går till Yangshuo). Den är inte alltid såhär brun, men många dagars regn har höjt vattennivåerna och gjort så att massa jord och slam spolats med och färgat vattnet.
 
 
Åh vad jag kommer att sakna dessa berg! Så vackert, inte sant?
 
Efter att ha njutit av utsikten ett tag vandrade vi ner mot byn igen. Vårt mål var Zhuges familjs hus, för där skulle det serveras lunch. I Zhuges hus bor hennes mamma, pappa och bror samt broders fru och deras lilla bebis. Bebisen var närvarande vid måltiden och var söt som socker. Lite blyg men ändå nyfiken på alla dessa nya människor som plötsligt dykt upp. Maten var bland det godaste jag ätit på hela resan, potatis, kryddig tofu, ägg och tomat stir-fry, aubergine... Riktig fullpoängare. Dessutom trevligt sällskap, så vad mer kunde jag önska mig?
 
Nu är jag tillbaka på rummet för lite vila och skype med Sverige, eventuellt blir det även lite plugg sen innan middagen.
 

Kommentera

Publiceras ej