Kära läsare,
 
Nu kommer ett långt inlägg igen! Internet på hotellet var inte så samarbetsvilligt när det gällde att komma åt bloggportalen, så kunde inte blogga så mycket som jag hade tänkt. Nu har Felix åkt i alla fall, såg bussen lämna stationen vid halv två, och nu är han på Pekings flygplats. Det är tufft att säga hej då igen, men vi har haft en så himla bra vecka! Jag är så glad att han tog sig ända hit, vi hann göra så mycket saker, och jag tog chansen att göra några turistgrejer som jag inte hunnit med innan. Nedan har jag försökt sammanfatta veckan dag för dag:
 
MÅNDAG:
 
På eftermiddagen hyrde vi våra cyklar för veckan, så såklart provkörde vi dem till Yu-Long floden.
 
 
Vi tog the scenic route, och cyklade lite vilse en gång, men det gjorde ingenting för landskapet är vackert och sällskapet det bästa jag kunde önska mig. Jag kom till och med på mig själv med att sitta och sjunga på sadeln.
 
 
Vi körde in på en liten sidoväg/stig som var full av vattenpölar och lervälling, bara för att kunna fota lite, och för att varför inte? Vissa fångades lite mycket av bergen och fick en blöt cykel tillbaka...
 
 
TISDAG:
Det regnade hela dagen, så vi spenderade eftermiddagen inne på hotelrummet tittandes på Sagan om Ringen. Inte så spännade, men väldigt mysigt. Kan stolt säga att under den tiden Felix var här kollade vi på Star Wars- The Force Awakens, och alla tre Sagan om Ringen- filmerna (extended såklart). Så jag fick komma i kontakt med min inre nörd igen!
 
Hotellet bra, jag gillade speciellt luftavfuktaren och det helkaklade badrummet (inte äcklig plast som jag har här). Dock, en konstig grej, det fanns ingen badrumsdörr, utan det var badrumsdraperi som gällde. Det funkade dock det också, och jag skulle hellre bo där än i elevrummet jag bor i nu, men det är inte så konstigt kanske.
 
 
ONSDAG:
Tog vi en cykeltur igen, på våra 5 kuai/dag cyklar. Denna gång bar det av till Moon Hill, ett berg med ett hål format som en måne, vi hade fått tips från min klasskompis Alex om att inte betala 50 kuai för att gå in i parken vid bergets fot utan istället leta upp ett hotell i staden mitt emot och äta på deras takterass. Vi ångrade verkligen inte att vi lyssnat till hans råd.
 
 
Vi unnade oss förrätt och efterrätt, men huvudrätt hoppade vi över eftersom det var dyrt, och vi var inte så hungriga.
 
 
TORSDAG:
Det blev varmare och varmare under veckan, men molnen hängde ändå tungt över Yangshuo. Vi bestämde oss ändå för att gå upp på TV-tower, för det är något en ska göra när en besöker stan. Vi tog oss pustande och frustande upp till toppen (min kondis är inte vad den borde vara...). Jag hade hoppats på solnedgång, men molnen satte stopp för den romantiken. Istället fick vi nöja oss med ett disig utsikt över skuggiga berg.
 
 
Vi vilade dock större delen av dagen eftersom vi kände oss trötta och lite solstingiga från onsdagen.
 
FREDAG:
Vi gjorde inte så mycket, tog en omväg från skolan till hotellet, och jag fick se delar av Yangshuo som jag inte varit i förut, vilket var spännade och kul. Stan ändrar verkligen karaktär beroende på var en är.
 
 
 
 
Sen mötte vi upp med sju andra och åt massa indisk mat, innan vi drog vidare till Rusty Bolt och hängde där ett tag, innan jag och Felix tog en tidig kväll. Från vad jag hört av andra gjorde vi klokt i att gå hem tidigt.
 
LÖRDAG:
 
Totalt tio personer från min skola fick för oss att cykla från Yangshuo till Xingping, en stäcka på ca 3 mil enkel väg. Det råkade dessutom vara den varmaste dagen jag har varit med om, Det var inte nådigt kan jag tala om, om min otränade kropp gjorde det inte lättare. Belöningen var, förutom massa god mat till lunch i Xingping, att se platsen där 20-kuaisedlens baksidebild kommer ifrån.
 
 
Det var lite häftigt, och värt cykelturen. Trots att jag hade ont i hela kroppen både lördag och söndag. Berättade jag att min cykel saknade växlar och hade ett framhjul som hela tiden drog åt höger...?
 
SÖNDAG:
Shoppade vi lite, lämnade tillbaka cyklarna och bara var tillsammans. Vi utsattes också för en riktigt präktig regnskur! Det öste och åskade, men vi tog mod till oss och sprang genom vattenpölarna. Sånt som en måste göra ibland bara för att minnas att en lever. Vi provade också spännande nya chipssmaker.
 
 
Cumin Lamb flavour kan vara en ny favorit från mitt håll.
 
MÅNDAG:
Idag har vi haft en sista förmiddag tillsammans, innan vi inte ses igen på ung sju veckor. Vi har i alla fall gjort den längsta stinten nu. Det känns konstigt och märkligt nu eftersom jag tog en del av mitt svenska liv och stoppade in det i mitt liv här, men bara tillfälligt.
 
Det kom många nya elever idag, ska bli kul att lära känna dem också, eftersom några av de "gamla" ska lämna oss nästa vecka.
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej